Profesjonalny trening z trenerem personalnym

+48 602 270 662|kontakt@trenerpersonalny.pl

Blog

Jesteś tutaj: Strona główna » Ruch i dieta kluczem do długiego życia

Ruch i dieta kluczem do długiego życia

autor: Jakub Mauricz data publikacji: 13.2.2015

Okazuje się, że to głównie nieprawidłowe odżywianie oraz brak aktywności fizycznej odpowiedzialne są za coraz większą zachorowalność na choroby cywilizacyjne oraz obniżanie sprawności osób starszych. Przekonajmy się, jak w bardzo prosty sposób możemy spowolnić procesy starzenia się. Aktywność fizyczna oraz odpowiednia dieta to najlepsza kompleksowa terapia anty-aging.

Ruch

Tylko od nas zależy czy zaszczepione w młodości zamiłowanie do ruchu przełoży się na uprawianie aktywności fizycznej do późnej starości. Gdyby tak było, z pewnością uniknelibyśmy dolegliwości bólowych oraz sarkopenii – utraty masy mięśniowej związanej z wiekiem. Rola długotrwałego wpływu aktywności ruchowej na organizm ludzki jest nie do przecenienia. Ruch zapewnia balans hormonalny spowalniający procesy starzenia się, reguluje stężenie cukru we krwi zabezpieczając nas tym samym przed zachorowaniem na cukrzycę typu II, broni nas przed osteoporozą oraz dodaje witalności. Nigdy nie jest za późno na wysiłek fizyczny. Nawet osoby, które nie ćwiczyły w młodości mogą, a nawet powinny rozpocząć przygodę ze sportem. Trzeba jedynie kierować się zasadą „więcej nie zawsze oznacza lepiej”. Organizm trzeba wprowadzić w odpowiedni rozruch. Nasze ciała mają ograniczone możliwości adaptacji i zbyt duży stres wywołany treningiem może doprowadzić do skutku odwrotnego do zamierzonego – zmęczenia, ospałości i dolegliwości bólowych. Pamiętajmy, aby stopniować intensywność wysiłku – im dłużej systematycznie ćwiczymy, tym większa może być częstotliwość oraz forsowność aktywności. W przypadku osób po 40 lub 50 roku życia należy również pamiętać, że dojrzały organizm ciało ma mniejsze możliwości regeneracji i zamiast ostrego treningu na siłowni, dla większości lepiej nadzą się delikatne joggingi, przejażdżki na rowerze, zajęcia z jogi i pilatesu. Przydatny będzie także trening funkcjonalny.

 

Dieta

Jedzenie jest paliwem niezbędnym dla prawidłowego funkjonowania naszego ciała. Nie chcemy wlewać oszukanych mieszanek do baku samochodu, podobnie naszemu organizmowi powinniśmy dostarczać energię najwyższej jakości. Co powinno się znaleźć w naszej codziennej diecie? Ogólne zalecenia mówią o żywieniu się węglowodanami o niskim i średnim indeksie glikemicznym – należą do nich nieprzetworzone ziarna, takie jak owies, żyto, amarantus i komosa ryżowa, kasza gryczana, ryż dziki, brązowy i basmati, owoce i warzywa. W prawidłowej diecie bardzo ważną rolę odgrywają białka – chociaży ze względu na prewencję chorób układu sercowo-naczyniowego. Okazuje się, że wiele osób stroniących od dobrych źródeł białka – takich jak mięso i ryby, jaja, nabiał i odżywki białkowe – cierpi na niedobory argininy, skutkiem czego ciężko jest im utrzymać szczupłą sylwetkę, mają również problemy z nadciśnieniem tętniczym i miażdżycą naczyń krwionośnych. A co z tłuszczami? Obecnie proponuje się zbilansowaną dietę opartą w dużej mierze na produktach bogatych w kwasy tłuszczowe omega-3 – do bogatych źródeł zaliczamy olej lniany, olej z krokosza barwierskiego, olej z wiesiołka, olej z ostropestu mlecznego oraz tłuste ryby, a także kwasy tłuszczowe omega-9, których dobrym źródłem jest oliwa z oliwek, awokado oraz olej rzepakowy. Dla działania tych kwasów tłuszczowych bardzo ważne jest minimalizowanie wpływu wolnych rodników, więc nie należy zapomnieć o dostarczaniu witaminy A, C, E, a także cynku i selenu oraz innych antyoksydanów. Warto też zainteresować się tak zwanymi super-foods, do których należą m.in. skwalen, spirulina i chlorella, karob, ksylitol i ostropest mleczny. Opowiem o nich przy innej okazji.

 

Kategorie: Blog Tagi:

Mądrze znaczy lepiej

Wskaźniki treningowe i dietetyczne od specjalistów dostarczone prosto na Twoją skrzynkę email

Mało znane wskazówki treningowe i dietetyczne od trenerów personalnych dostarczone prosto na skrzynkę email.

3 kursy emailowe jak uzyskać jędrny tyłek, zbudować mięśnie ze stali i pozbyć się bólu pleców.

Najświeższe informacje o specjalnych akcjach promocyjnych i eventach organizowanych przez trenerpersonalny.pl


Uzyskaj bezpłatny dostęp

Komentarze: