Profesjonalny trening z trenerem personalnym

+48 602 270 662|kontakt@trenerpersonalny.pl

Blog

Jesteś tutaj: Strona główna » Wybieramy dietę…

Wybieramy dietę…

autor: Jakub Mauricz data publikacji: 29.3.2015

Wiele popularnych systemów żywieniowych, funkcjonujących najczęściej pod hasłem „diety detoks“, nie przynosi nam żadnych korzyści. Co gorsza, wiele z nich może wręcz prowadzić do szeregu zaburzeń metabolicznych. Stosowane przez dłuższy okres mogą długofalowo zahamować spadek wagi, doprowadzając do zjawiska załamania metabolicznego. Przykładami takich diet są dieta Dukana, dieta oxy, dieta kopenhaska oraz każda dieta poniżej limitu 1200 kcal. Jak mądrze wybrać dietę? Osobiście polecam dwa systemy żywieniowe, których działanie poparte jest badaniami naukowymi: dieta South Beach oraz dieta Paleo.

Dieta South Beach to plan żywieniowy opracowany przez kardiologa Arthura Agatstona i dietetyczkę Marie Almon. Dieta ta polega na zastąpieniu tłuszczów zwierzęcych tłuszczami pochodzącymi z ryb, oliwy, orzechów oraz spożywaniu dużych ilości węglowodanów o niskim indeksie glikemicznym. System składa się z trzech etapów – każda kolejna faza jest mniej restrykcyjna. W pierwszej kolejności stawiamy na duże spożycie białka, którego ilość może stanowić nawet 30% kaloryczności diety, następnie talerz uzupełniamy węglowodanami o indeksie glikemicznym niższym niż 50 (czyli owoce, warzywa i ziarna), a na końcu dodajemy tłuszcze nienasycone, zawarte w rybach, awokado, nasionach, orzechach czy w oliwie z oliwek.

 

Dieta Paleo to marketingowa nazwa diety zbieracko-łowieckiej. W najprostszym ujęciu reguły przestrzegania tej diety odwołują się do sposobu odżywiania człowieka sprzed 2,5 miliona lat. Proste zasady diety Paleo są chyba największą zaletą tego planu żywieniowego – w praktyce ograniczają się do tego co można, a czego nie można jeść. Do pierwszej kategorii zaliczamy wszystkie chude mięsa (indyk, kurczak, cielęcina, wołowina, dziczyzna, wieprzowina), ale również ich tłuste wersje oraz ryby i owoce morza. W naszym menu powinny znaleźć się również wszystkie owoce i warzywa, oprócz tych, które zawierają skrobię (należy zrezygnować z roślin strączkowych, ziemniaków, batatów, manioka, tapioki). Dozwolone są także jaja oraz orzechy i nasiona. Zrezygnować musimy natomiast ze zbóż, roślin strączkowych, nabiału i produktów przetworzonych.

Zalety diety South Beach i diety Paleo

  • Skutecznie obniżają poziom cholesterolu we krwi oraz zmniejszają ryzyko chorób układu krążenia, a także cukrzycy.
  • Pomagają szybko i bezpiecznie schudnąć.
  • Nie należą do diet restrykcyjnych, zatem ich przestrzeganie jest stosunkowo łatwe.
  • Nie powodują uczucia głodu.
  • Uczą podstawowych zasad zdrowego odżywiania się.

Zdrowe odżywianie wcale nie jest trudne. Dieta Paleo lub dieta South Beach to sprawdzone systemy żywieniowe, które pozwolą nam zachować zdrowie, witalność i energię przez cały rok. A przy tym pozwolą cieszyć się smakiem naprawdę dobrego jedzenia. Polecam!

Kategorie: Blog Tagi:

Mądrze znaczy lepiej

Wskaźniki treningowe i dietetyczne od specjalistów dostarczone prosto na Twoją skrzynkę email

Mało znane wskazówki treningowe i dietetyczne od trenerów personalnych dostarczone prosto na skrzynkę email.

3 kursy emailowe jak uzyskać jędrny tyłek, zbudować mięśnie ze stali i pozbyć się bólu pleców.

Najświeższe informacje o specjalnych akcjach promocyjnych i eventach organizowanych przez trenerpersonalny.pl


Uzyskaj bezpłatny dostęp

Komentarze: