Profesjonalny trening z trenerem personalnym

+48 602 270 662|kontakt@trenerpersonalny.pl

Blog

Jesteś tutaj: Strona główna » Kolorowy zawrót głowy – jaki sok wybrać?

Kolorowy zawrót głowy – jaki sok wybrać?

autor: Jakub Mauricz data publikacji: 15.12.2014

Jaki sok wybierać?

Odpowiedź na to pytanie zależy od naszego celu żywieniowego oraz treningowego. Osobom redukującym zbędną tkankę tłuszczową poleciłbym bardziej soki warzywne niż owocowe. W tych pierwszych jest nawet czterokrotnie mniej węglowodanów w formie cukrów niż w sokach pozyskiwanych z owoców, są także bogate w błonnik.

Gdybyśmy w ramach redukcji pozwolili sobie na choćby pół litra soku owocowego dziennie, to uzbieralibyśmy porcję ponad 50 g cukru w zaledwie dwóch szklankach. Większość osób odżywiających się świadomie wybiera węglowodany złożone zawarte w kaszach, ryżu oraz płatkach owsianych i minimalizuje podaż cukrów w ramach redukcji.

Osobom budującym masę mięśniową przydadzą się z kolei soki owocowe oraz owocowo-warzywne. Przy rozbudowie muskulatury przyjmujemy dużo protein, węglowodanów złożonych występujących w ziemniakach i zbożach, a składniki te mają potencjał zakwaszający na nasz organizm. Rosnące zakwaszenie organizmu doprowadza do gorszego samopoczucia, może także niekorzystnie wpłynąc na stan cery, a także zaburza pracę serca.

Dla większości ludzi zjedzenie dziennie 3-5 porcji warzyw i owoców wydaje się ciężkie, dlatego soki z wyciskarki mogą upakować je wszystkie w szklance pożywnego płynu. Pamiętajcie, że w ramach diety Paleo możecie pozwolić sobie na większą ilość warzyw i owoców, niezależnie od celu treningowego i żywieniowego.

Sok sokowi nierówny

Dla większości osób sok to po prostu sok. Dla wielu dietetyków stanowi ogromną różnicę rodzaj spożywanego soku. Do najbardziej pożądanych należą soki świeżo wyciskane – z wyciskarki, a nie sokowirówki – ponieważ zawierają one najwięcej witamin, błonnika, antyoksydantów i nutraceutyków.

Związki te tak bardzo potrzebne, a z drugiej strony tak skąpo występujące w naszej codziennej diecie to istne panaceum – mityczny lek na wszystkie problemy. Antyoksydanty pochłaniają reaktywne formy tlenu kumulujące się w naszym ciele w wyniku stresu, treningu oraz zanieczyszczeń powietrza, doprowadzającym tym samym do poprawy samopoczucia.

Nutraceutyki chronią przed chorobami serca i stanowią również barierę ochronną przed nowotworami. Kaloryczność soków jest zazwyczaj prawie identyczna, niezależnie od tego, czy są one wyciskane, czy są to soki z kartonu. Wyjątkiem mogą być soki bardzo gęste z dużą ilością miąższu, jednak nie należy popadać w panikę z tego powodu.

Na drugim miejscu plasują się soki jednodniowe, które nie uległy pasteryzacji – zawierając tym samym wiele składników odżywczych, które w warunkach przetworzenia technologicznego zostałyby zniszczone.

Czy redukcja tkanki tłuszczowej faktycznie kładzie embargo na soki owocowe?

            Wbrew powszechnej opinii podczas spalania tkanki tłuszczowej można pić również soki owocowe. Wystarczy posiąść odrobinę wiedzy dotyczącej fizjologii wysiłku fizycznego. Podczas intensywnego wysiłku aerobowego (jogging, jazda na rowerze, pływanie) oraz wysiłków beztlenowych (siłownia, sprinty, zajęcia fitness z obciążeniem) spalane są węglowodany w formie glikogenu.

Organizm po tak intensywnym wysiłku dąży do kompensacji energii zgromadzonej w mięśniach i wątrobie, właśnie w postaci glikogenu. Jest to czas tak zwanego „okna anabolicznego”, podczas którego węglowodany zostaną zassane do tkanki mięśniowej. Im prostsze źródło tym lepiej, a więc szklanka soku nadaje się do tego dużo lepiej niż woreczek ryżu.

Wystarczy więc odpowiednio dobrać porę dnia aby przemycić porcję naszego ulubionego płynu do menu i na dodatek poprawić naszą sylwetkę. Jako bazę takiego soku możemy potraktować buraki lub marchew z racji wysokiej zawartości cukru. Buraki są dobrym źródłem antocyjanów, które stanowią świetny materiał do walki z wolnymi rodnikami oraz wspierają procesy krwiotwórcze. Marchew, jak powszechnie wiadomo, zawiera beta-karoten, który ochrania przed niektórymi nowotworami oraz degraduje wolne rodniki.

Zielona moc?

Dla fanów mocnych wrażeń można zastosować specjalną mieszankę soków opartych na cytrusach oraz warzywach zielonych. Zestawienie pokarmów bogatych w kwas foliowy ma tendencję do hipermetylacji DNA, co wpływa na „wygłuszenie” odpowiedzi niektórych genów, odpowiedzialnych między innymi za procesy rakotwórcze, ale także te odpowiedzialne za otłuszczanie się i zmiany poziomu lipidów we krwi. Być może sok ze szpinaku, brokułów, natki pietruszki i pomarańczy nie wszystkim zasmakuje, ale będzie zdecydowanie sojusznikiem w utrzymaniu naszego zdrowia.

Kategorie: Blog Tagi: , , ,

Mądrze znaczy lepiej

Wskaźniki treningowe i dietetyczne od specjalistów dostarczone prosto na Twoją skrzynkę email

Mało znane wskazówki treningowe i dietetyczne od trenerów personalnych dostarczone prosto na skrzynkę email.

3 kursy emailowe jak uzyskać jędrny tyłek, zbudować mięśnie ze stali i pozbyć się bólu pleców.

Najświeższe informacje o specjalnych akcjach promocyjnych i eventach organizowanych przez trenerpersonalny.pl


Uzyskaj bezpłatny dostęp

Komentarze: